ملاقات کردن آمادگی قرارداد استقلال روزبه چشمی

ملاقات کردن: آمادگی قرارداد استقلال روزبه چشمی اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی گاز و برق کابوس تازه بنزین

تقاضای هر سال ۶ میلیون مخزن CNG در کشورهای اروپایی| مسابقه تنگانگ تولید خودروهای برقی 

گاز و برق کابوس تازه بنزین

گاز و برق کابوس تازه بنزین

عبارات مهم : ایران

تقاضای هر سال ۶ میلیون مخزن CNG در کشورهای اروپایی| مسابقه تنگانگ تولید خودروهای برقی

خودروسازان درایران در حالی زیاد کردن هزاردرصدی ظرفیت تولید خود را برپایه سوخت های فسیلی در یک دهه گذشته کلید زده اند که این روزها خودروسازان دنیا با سرعت هرچه تمام تر از سوخت های فسیلی در حال فاصله گرفتن هستند.

گاز و برق کابوس تازه بنزین

به گزارش حبرآنلاین ؛ «تسلا» نخستین خودروی برقی کابوس خودروسازان بزرگ دنیا شده؛ بسیاری از خودروسازان دنیا در موسسات تحقیق و توسعه (R&D) خود در حال طراحی خودروهایی با پایه برق هستند.رقابت در دنیا تنگاتنگ شده است و هرکس بتواند در این مسابقه پیروز شود،بازار را در اختیار گرفته است .اما در کشور عزیزمان ایران هنوز تولید خودروهای پایه بنزین سوز در حال گسترش و تشویق است.

از یک دهه گذشته همزمان با برنامه زیاد کردن تولید خودرو،طرح گاز سوز کردن خودروها نیز در دستور کار قرار گرفت.اما با گذشته بیش از یک دهه تلاش جهت خودروهای گاز سوز همچنان تعداد خودروهایی که از سوخت گاز استفاده می کنند،به نسبت تعداد خودروهای در حال تردد در کشور چندان اوج نیست.

تقاضای هر سال ۶ میلیون مخزن CNG در کشورهای اروپایی| مسابقه تنگانگ تولید خودروهای برقی 

تردیدی نیست که پرسشها ناشی از زیاد کردن آلودگی هوا و کمبود جهانی سوخت های فسیلی انگیزه ای جهت برنامه ریزی و انجام گرفتن طرح دوگانه کردن 10 میلیون دستگاه ماشین بوده ولی هنوز این نشانه محقق نشده است.

نتیجه یک تحقیق عملی نشان می دهد که چنانچه هر سال 200 هزار دستگاه ماشین عمومی در کشور گازسوز شوند،صرفه جویی ناشی از مصرف نشدن بنزین به وسیله آنها طی 210 روز دست کم یک میلیارد دلار صرفه جویی در پی خواهد داشت.

بازخوانی یک طرح

گاز و برق کابوس تازه بنزین

طرح استفاده از گاز در خودروها از آخرهای دولت سازندگی کلید خورد. این طرح با نشانه جایگزینی بنزین ،استفاده از خودروهای گاز سوز را نشانه قرار داد بود ، از همین رو خودروهای گازسوز آن وقت وارد فرهنگ خودروسازی کشورشدند.اما تصمیم های اشتباهی که بعدها با جایگزینی LPG (گاز مایع) به جای GNG گرفته شد،سبب کمرنگ شدن استفاده از گاز در تولید خودروهای شد.

یکی از پرسشها نزدیکی قیمت LPG به قیمت بنزین بود که هزینه های هنگفتی به دنبال داشت. از سویی دردسرهای حمل و نقل موضوعی بود که ایده جایگزینی گاز به جای بنزین را ناکارآمد جلوه می داد.

تقاضای هر سال ۶ میلیون مخزن CNG در کشورهای اروپایی| مسابقه تنگانگ تولید خودروهای برقی 

سالها بعد از آخرهای دولت اصلاحات زمزمه استفاده از CNG در خودروها مطرح شد.اما در دولت بعد با طرح این عنوان که این کار باعث می شود،ساختار موتور ماشین آسیب ببیند،پروژه گازسوز کردن خودروها کنار گذاشته شد.

کارشناسان می گویند،توجیهاتی مثل گرانی زمین جهت احداث جایگاه گاز،یا آسیب رسیدن به موتور از طریق سوخت گاز،هیچ کدم پایه عملی ندارد.چرا که این طرح در ایتالیا نیزاجرایی شده،درحالی که این کشور اصلا منابع گازی ندارد.

گاز و برق کابوس تازه بنزین

از سویی تقاضا جهت خودروهایی که سوخت فسیلی مثل بنزین استفاده می کنند،در صورت گسترش تولید خودروهای برقی و گازی به زودی کم کردن خواهد یافت.

چرا طرح گازسوز کردن باید اولویت باشد؟

بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر هر سال تقاضا جهت 6 میلیون مخزن CNG در کشورهای اروپایی مطرح است.از آنجا که ایرانمالک بزرگترین ذخایر گازی دنیا در کنار روسیه مسابقه تنگاتنگی دارد،انتقال گاز به کشورهای همسایه از طریق خط لوله و البته صادرات گاز می تواند،ایران را به لحاظ این مایع سوختی در دنیا ممتاز کند.

از همین رو،کارشناسان با دو پیشنهاد دولت دوازدهم را به سوی حمایت از ایده سوخت های سبز هدایت می کنند.نخست،با انتقال گاز به نیروگاههای برق،برق مورد نیاز کشورهای همسایه و البته متقاضیان برق در کشورهای اروپایی تامین شود که این امر کمک خواهد کرد که در آینده که خودروهای برقی تقاضای فراوانی کسب کردند،ایران جایگاه خود را در تامین منابع برقی به عنوان فروشنده پرقدرت در بازار جهانی داشته باشد.

دوم،حمایت ازتولید خودروهای گازسوز است.خودروسازان در یکسال اخیر،قراردادهای جدیدی جهت تولید خودروهای تازه با خودروسازان مطرحی مثل پژو،رنو و فولکس واگن منعقد کرده اند.جایگزینی استفاده از سوخت گاز در خودروهای تازه می تواند،اثرات زیست محیطی مثبتی به دنبال داشته باشد.

کشور عزیزمان ایران به عنوان یکی از 10 کشور اول تولید گازهای گلخانه ای با استفاده از سوخت پایه گاز،از حجم آلایندگی خودروهای خود خواهد کاست. نتیجه های یک بررسی کارشناسی نشان می دهد که گازی که به عنوان سوخت در خودروها استفاده می شود باید اکتان بالای 85 درصد داشته باشد،این میزان در آمریکا که یکی از 5 کشور تولیدکننده خودروهای پایه گازسوز است،کمتر از 70 است،حال آنکه اکتان گازی که از عسلویه و پارس جنوبی تولید می شود،بالای 95 درصد است.از همین رو کشور عزیزمان ایران در بین رده بندی استفاده از خودروهای CNG سوز مقام آخر را کسب کرده است.

برآوردها نشان می دهد کارخانه ای که بخواهد 200 هزار مخزن در سال تولید کند،50 تا 60 میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری دارد.رقمی که حتما توان داخلی از تامین آن ناتوان است.از همین رو،جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند این پروژه 25 ساله را به ثمر رساند و از سویی کشور عزیزمان ایران را در کلوب تولیدکنندگان منابع گاز خودروها و خودروهای گاز سوز دنیا ارتقا دهد.

واژه های کلیدی: ایران | بنزین | استفاده | استفاده | تولید گاز | خودروسازان | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs